Het is nu ruim een jaar nadat Annet Weidema, business consultant bij Rvdb, aan de slag is gegaan met het hervormen van het Performance Management beleid binnen het IJsselland Ziekenhuis. Wij zochten daarom contact op met Ad van Beek, Directeur HRM bij het IJsselland Ziekenhuis, en vroegen hem naar de huidige stand van zaken. “De grootste verandering gaat nu haar beslag krijgen.”
Verschillende rvdb’ers zijn in verschillende fasen van hun loopbaan in aanraking gekomen met het IJsselland Ziekenhuis: als interimmer, consultant en zelfs als coach. De band tussen Rvdb en het IJsselland Ziekenhuis zou je dus hecht kunnen noemen. Ad van Beek kan hier wel zijn vinger op leggen en vertelt ons hoe deze samenwerking is ontstaan. “De relatie met Rvdb stamt al van veel langer terug in de tijd. Ook bij mijn vorige werkgever, Movares, werkte ik graag en intensief samen met de mensen van Rvdb. Ik vind het concept van Rvdb, met de jonge, ambitieuze talenten, in combinatie met de diepgaande hr expertise, aansprekend. Kennelijk weten jullie goede, leuke en gedreven collega’s om jullie heen te verzamelen. En last but not least… Maaike de Wit (CEO van Rvdb) heeft ooit op mijn afdeling gewerkt bij Movares. Als jonge, startende HR Adviseur.”
Deze sterke relatie resulteerde onder andere in het feit dat een aantal (ex-)rvdb’ers een verleden hebben bij het IJsselland Ziekenhuis. Eén daarvan in Rianne Beguin, die er in 2019 als interim HR Business Partner werkzaam was. Het ziekenhuis ging een verandertraject tegemoet, waarop zij schakelde met hr business consultant en Rvdb-collega Annet Weidema. Annet licht toe: “Rianne zag dat er ervaring en expertise nodig was op het gebied van hr verandermanagement. Ik ben als projectleider aan de slag gegaan om performance management van het IJsselland Ziekenhuis opnieuw uit te vinden en een nieuwe gesprekscyclus op te zetten, in lijn met de ambities en DNA van de organisatie.”
Deze nieuwe gesprekscyclus was broodnodig, aldus Ad van Beek, die met ons terugblikt op de veranderingen die het performance management van het IJsselland Ziekenhuis de afgelopen jaren heeft ondergaan. “Annet heeft, op basis van veel onderzoek en interviews, onderzoek gedaan naar de status van het performance beleid binnen het IJsselland Ziekenhuis. Dat was bedroevend… een soort “Jurassic Parc”. Een volstrekt achterhaald “gedoe”, omdat het vanuit de CAO is opgelegd en waar niemand echt op zat te wachten. We gaan nu een professionele wijze van “het Goede Gesprek” organiseren. Überhaupt op een gestructureerde wijze aandacht geven aan de groei en ontwikkeling van onze medewerkers is nieuw, maar het past heel goed in de totale transitie die we aan het maken zijn binnen het IJsselland Ziekenhuis naar “Modern/Goed Werkgeversschap”. Dat is ook de reden dat we even hebben gewacht op het juiste moment van introductie van deze nieuwe gesprekscyclus.”
De introductie van de nieuwe gesprekscyclus is ‘slechts’ een onderdeel van de totale professionalisering van het HR-beleid die het IJsselland Ziekenhuis met grote stappen aan het maken is. Ad van Beek: “Daar wordt ook om gevraagd. Maar we komen van heel ver. Kenmerkend in de zorg. Alles gaat met een enorme operationele gerichtheid. Maar men vergeet dus nog wel eens wat verder vooruit te kijken.”
De professionaliseringsslag dat het IJsselland Ziekenhuis aan het maken is zal zich vertalen in veranderingen op verschillende gebieden van HR. Ad van Beek licht toe: “Het gaat om veranderingen bij zowel recruitment, strategische personeelsplanning en in de leiderschapsontwikkeling. Tegelijkertijd zijn we onze eigen processen aan het digitaliseren en “lean” aan het maken. Ten slotte zijn we de afdeling “Leerhuis” aan het transformeren tot een echte “Learning & Development” afdeling. Ik kijk er naar uit dat al die “puzzelstukjes” in elkaar gaan vallen en door de medewerker wordt gezien dat we écht aandacht hebben voor de (ontwikkeling van de) medewerker. Goed werkgeverschap is de sleutel voor het binden, boeien en behouden van onze mensen.”
Ad van Beek heeft dus een hele heldere missie voor ogen, en die hij heel bewust inzet op de zorg. De transitie die hij in gang heeft gezet is niet onopgemerkt gebleven. Vorig jaar werd Ad door de onafhankelijke vakjury van de HRtop100 uitgeroepen tot ‘hr leider van het jaar’. Toen al was zijn drive om het IJsselland Ziekenhuis naar een hoger plan te brengen. Inspirerend en prikkelend; met gericht aandacht te hebben voor de mensen in de zorg en deze aandacht op een vooruitstrevende manier vorm te geven.