Ik werk alweer 10 maanden bij Rvdb. 10 maanden! Die zijn echt voorbij gevlogen. Een bijzondere periode tot zover, niet alleen omdat ik na 4 jaar in het buitenland te hebben gewerkt weer bij een Nederlandse werkgever in dienst was, in een voor mij totaal nieuwe sector, maar ook doordat het coronavirus ervoor zorgde dat ik volledig online geonboard moest worden. En dan kreeg ik zelf ook nog eens corona.. Genoeg om op terug te blikken dus.
Vanaf oktober 2020 werk ik voor Rvdb als Marketing & Communicatie Specialist. Hiervoor woonde en werkte ik in Berlijn, waar ik binnen verschillende e-commerce start-ups ervaring heb opgedaan als Marketing Manager. Elke dag is anders binnen een start-up. Het tempo ligt hoog, iedereen werkt keihard om het bedrijf te laten groeien. Daarnaast ben je – vanwege de kleine bezetting - met verschillende taken tegelijk bezig. Mijn functie was weliswaar ‘Online Marketing Manager Benelux’, maar het had net zo goed Sales Manager of Project Manager kunnen zijn. Deze manier van werken moet je liggen maar het gaf mij in ieder geval energie en plezier.
Toen het werk bij deze laatste start-up, die zich richtte op het organiseren van events, met de komst van de coronacrisis stil kwam te liggen, maakte ik van mijn langgekoesterde wens om terug te keren naar Nederland werkelijkheid en zocht ik naar een nieuwe baan. Ik had voor mezelf een aantal voorwaarden gesteld:
Deze baan die aan mijn voorwaarden voldeed vond ik bij Rvdb. Dat bleek niet alleen uit mijn fijne informele gesprekken met onze Recruitment Consultant Lisanne en later met Commercieel Directeur Bob, maar ook toen ik een beter beeld kreeg van de verantwoordelijkheden die deze rol zou hebben evenals de mooie projecten die eraan komen. Het hoofdkantoor van Rvdb ligt op 2 minuten lopen van Station Bijlmer Arena, wat slechts 15 minuten reizen is vanaf Utrecht Centraal. Gedurende mijn eerste maanden bij Rvdb ontdekte ik daarbij wat voor een fijne sfeer er hangt bij deze organisatie. Persoonlijke ontwikkeling, zijn wie je bent en je talenten nog sterker maken staat hier op plaats nummer 1. Daarnaast wordt veel gedaan aan teambuilding- en events, er heerst een gevoel van vertrouwen in elkaar en hierdoor voelde het al snel aan als een grote familie.
Dat ik dit gevoel kreeg was toch bijzonder te noemen, want de coronacrisis zorgde ervoor dat ik de eerste maanden nauwelijks op het kantoor kon komen en daardoor weinig collega’s in het echt kon ontmoeten. Ik werd vrijwel volledig online ge-onboard. Uiteindelijk was dat maar goed ook, want in mijn tweede week bij Rvdb kreeg ik zelf corona, waardoor ik in thuisquarantaine moest. De digitale onboarding was een nieuwe ervaring voor me, maar dankzij de vele online 1-1 gesprekken die tijdens mijn eerste weken voor mij ingepland werden kreeg ik het gevoel dat ik voor velen geen onbekende meer was. Daarnaast werd er in mijn eerste week een digitale pubquiz georganiseerd (zie afbeelding), waarbij ik gelijk kennis kon maken met het hele team.
Een ding viel me toen al snel op: Bij Rvdb werken veel vrouwen! Ik kon er wel om lachen en vind het alleen maar leuk. Story of my life: zowel op de basisschool, tijdens mijn bachelor Communicatiewetenschappen en in mijn Masteropleiding Brand Management zat ik in een groep waarin de mannen zwaar in de minderheid waren. Ik ben het dus gewend.
Werken in HR is eveneens nieuw en daarmee een uitdaging voor mij. Het vroeg om een nieuwere vorm van marketing ten opzichte van wat ik gewend was; de campagnes zijn meer gericht op employer branding en arbeidsmarktcommunicatie en niet meer op direct sales. Dit vraagt om een andere aanpak en om kennis van het vakgebied. Gelukkig waren veel HR trends -en thema’s, zoals vitaliteit, engagement, net als de digitalisering en toekomst van werk niet onbekend voor mij en schreef ik hier al over tijdens mijn vorige jobs.
Zelf heb ik in de afgelopen maanden een aandeel mogen hebben in een aantal mooie projecten, waaronder de organisatie van het jaarlijkse HRtop100 event en de rebranding van het merk Rvdb. De goede gevoelens die ik van tevoren had bij deze rol zijn meer dan waargemaakt. Ik wil de marketing van Rvdb naar een hoger plan brengen en gelukkig lig ik hierbij op één lijn met het Leadership Team van Rvdb.
Deze groei vertaalt zich nu o.a. in het feit dat wij zelfs gaan uitbreiden naar een extra Rvdb locatie in Eindhoven. We krijgen er een tweede kantoor en nieuwe groep collega’s bij. Dit is een nieuwe uitdaging voor Rvdb en daar mogen we trots op zijn. De organisatie zit in de lift en dit vraagt om een verdere professionalisering van de business teams. Zowel binnen Recruitment, Talent Management, HR Consultancy als voor onze ontwikkelprogramma’s voor HR Interim Professional als Interim Recruitment Professional zoeken wij constant naar nieuwe collega’s. Ben jij dus beschikbaar op de arbeidsmarkt en zou je het leuk vinden om bij ons te komen werken? Kijk dan eens op onze website voor onze interne vacatures en wie weet zie ik jou binnenkort op onze thuisbasis in Amsterdam of Eindhoven!